Återförsäljaravtal

Avtal för distribution med återförsäljare

Återförsäljaravtal är ett avtal som oftast ingås mellan två parter. Parterna kallas vanligen Återförsäljare och Leverantör. Avtalet används för att reglera ett förhållande där Återförsäljaren köper och sedan säljer vidare Leverantörens produkter i eget namn.

Några vanliga områden att reglera i ett Återförsäljaravtal är

• Återförsäljarens försäljningsrätt
  • Leverans
  • Försäljningsinsatser
  • Pris och betalning
  • Vad som gäller rörande produkterna
  • Hur kostnader och insatser hanteras
Om ni funderar på att upprätta och ingå ett Återförsäljaravtal, ska ni noga tänka över om det är rätt upplägg för att distribuera produkterna (kanske hittar ni en annan lösning som passar båda bättre), hur era förutsättningar och mål ser ut i fråga om engagemang, kostnader och resultat samt ansvaret mellan parterna.. Tänk även på att säkerställa att avtalet är förenligt med gällande konkurrensrätt.

Vill du göra rätt från början och slippa kostsamma misstag? Då är du välkommen att höra av dig till oss. Vi gör det både enklare och säkrare att upprätta avtal och andra juridiska dokument och du undviker komplikationer du inte vill råka ut för.

Eftersom du tittar på Återförsäljaravtal, kanske du även är intresserad av följande avtal.

Inledning

Bakgrundsinformation och uppdragsplanering

Affären konkretiseras

Avtalsutveckling

Avtal utformas

Färdigt avtal

Leverans och genomgång av avtal

Ta hjälp i god tid

Ett vanligt misstag, när det gäller affärer, är att avtal ingås utan ett tillräckligt avtalsarbete och utan medvetna beslut i detaljerna.

Att använda mallar och att blint lita på andra, är bland de vanligaste misstagen och de kan få förödande konsekvenser, såväl affärsmässigt som på ett privat plan.

Boka ett möte med avtalsjuristen.se och få goda råd och hjälp att lyckas med dina affärer.

Avtal ligger ofta inom affärsjuridikens område. God affärsjuridik är avgörande för ett framgångsrikt företagande. Därför har vi tagit fram Juridikguiden som innehåller tips och verktyg så att ni kan komma igång eller vidareutveckla ert affärsjuridiska arbete.

Hej!

Vad kul att du vill komma i kontakt med oss! Lämna dina uppgifter nedan så hör vi av oss så fort vi får tillfälle.