Licensavtal

Avtal om rätt att nyttja immateriell egendom

Licensavtal är ett avtal som oftast ingås mellan två parter. Parterna kallas vanligen Licensgivare och Licenstagare. Avtalet används för att reglera affärsrelationen där Licenstagaren ofta betalar för att få använda någon typ av immateriell egendom som Licensgivaren har.

Några vanliga områden att reglera i ett Licensavtal är

• Vad som omfattas av licensen
  • Begränsningar av licensen
  • Ersättning och betalning
Om ni funderar på att upprätta och ingå ett Licensavtal, ska ni noga tänka över om avtalet följer konkurrenslagstiftningen, om det ska vara exklusivt (medföra ensamrätt) på något sätt och hur de immateriella tillgångarna skyddas. Tänk även på att felaktigt licensavtal kan bli helt eller delvis ogiltigt samt medföra skadestånd och konkurrensskadeavgift om det strider mot konkurrenslagstiftningen.

Vill du göra rätt från början och slippa kostsamma misstag? Då är du välkommen att höra av dig till oss. Vi gör det både enklare och säkrare att upprätta avtal och andra juridiska dokument och du undviker komplikationer du inte vill råka ut för.

Inledning

Bakgrundsinformation och uppdragsplanering

Affären konkretiseras

Avtalsutveckling

Avtal utformas

Färdigt avtal

Leverans och genomgång av avtal

Ta hjälp i god tid

Ett vanligt misstag, när det gäller affärer, är att avtal ingås utan ett tillräckligt avtalsarbete och utan medvetna beslut i detaljerna.

Att använda mallar och att blint lita på andra, är bland de vanligaste misstagen och de kan få förödande konsekvenser, såväl affärsmässigt som på ett privat plan.

Boka ett möte med avtalsjuristen.se och få goda råd och hjälp att lyckas med dina affärer.

Avtal ligger ofta inom affärsjuridikens område. God affärsjuridik är avgörande för ett framgångsrikt företagande. Därför har vi tagit fram Juridikguiden som innehåller tips och verktyg så att ni kan komma igång eller vidareutveckla ert affärsjuridiska arbete.

Hej!

Vad kul att du vill komma i kontakt med oss! Lämna dina uppgifter nedan så hör vi av oss så fort vi får tillfälle.